Collections作品紹介
Artist 作家名 |
Attributed to Shoukei 祥啓(啓書記)印 |
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Material 手法 |
Ink on Paper 紙本・墨 |
Dimensions 寸法 |
本紙 111.6×49.2㎝(Image) 総丈195.0×62.5㎝(Mount) |
Caption 備考 |
画面右下に印「祥啓」 室町水墨画の巨匠、祥啓(啓書記)の作品は時代を超え愛され珍重されてきた。 現代まで残る「祥啓」の署名がある作品が、何を根拠に「祥啓作品」なのか、判断するのは非常に難しい問題である。 事実、調査によって江戸時代に「祥啓」の落款を使用した人物が複数存在することが判明しており、 近代の茶人が大切にした祥啓画の中には室町時代の祥啓との接点がすでに見いだせない作例もあるが、祥啓画を求める人々にとって、「祥啓」という銘が重要であったことは間違いない。 本作もその一例で、祥啓(啓書記)の時代よりは下った時代の作品であると考えられ、観音の描写は祥啓画に比べより繊細である。一方、岩壁は祥啓画と酷似しており、本作の卓越した画力を堪能するとともに、史料としても大切にしたい作品である。 The works of Shouke, a master of Muromachi ink painting, have been loved and prized throughout the ages. It is a very difficult question to determine on what basis a work with a "Shoukei" signature that has survived to the present day is a "Shoukei work". In fact, research has revealed the existence of several different individuals who used the " Shoukei " seal of approval during the Edo period, Although there are some examples of paintings by Shoukei that were cherished by modern tea masters and for which no connection to Muromachi period Shokei can already be found, it is clear that the " Shoukei " inscription was important to those who sought out Shoukei paintings. This work is an example of such a painting, and it is thought to date from a later period than the Shoukei period, and the depiction of Guanyin is more delicate than that of Shoukei paintings. On the other hand, the rock walls are very similar to those of the Shoukei paintings, and we can enjoy the outstanding painting ability of this work as well as cherish it as a historical document. |
Period 製作年 |
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Condition 状態 |
シミ、折れ、擦れ、表具側面虫食いが御座います。 There are stains, folds, scuffs, and insect bites on the sides of the fronts. |
Accessory 付属品 |
時代箱 |
Biography 略歴 |
【祥啓(室町時代中期~後期、生没年不詳)】 室町時代後期の画僧。 鎌倉建長寺の僧で字は賢江。書記の職にあったので啓書記とよばれることが多い。相模(神奈川県)生。 はじめ同寺の仲安真康(ちゅうあんしんこう)に絵を学び、文明10年(1478)に上洛、足利将軍家の同朋衆真芸(芸阿弥)についた。 周文や阿彌派の様式を受け、東国に中央の最新の様式を伝え室町後期の関東画壇に圧倒的な影響力を持った。 Painter and Buddhist monk of the late Muromachi period (1333-1573). He was a monk of Kenchoji Temple in Kamakura. Born in Sagami (Kanagawa Prefecture). He first studied painting under Chuan Shinko仲安真康 of the same temple, and in 1478 he moved to Kyoto to join Geiami芸阿弥, a fellow apprentice of the Ashikaga shoguns. He was influenced by the styles of the Shubun and Geiami schools, and was overwhelmingly influential in the Kanto art world in the late Muromachi period. |